Menu

slechte nachtrust en slapeloosheid?

0 Comments

cbd olieHet is een vraag van patiënten waarmee ze steeds vaker langs huisartsen gaan. Ik slaap niet goed, hoe kan dat? Heeft u er medicijnen voor? Of kunt u me een sterk slaapmiddel geven zodat ik beter slaap? Er komen zoveel mensen naar de huisarts met slaapproblemen, dat de huisarts er ironisch genoeg een beetje moe van wordt.

Elke huisarts weet namelijk hetzelfde antwoord en dezelfde methode waardoor een persoon beter kan slapen. Het lichaam heeft een goede nachtrust nodig en zal zeker slapen wanneer het lichaam er de kans voor krijgt. Slechte nachtrust of slapeloosheid is altijd het gevolg van een externe factor. Waardoor kunt u niet lekker slapen?

De smartphone

kinderkledingDe grootste oorzaak van slapeloosheid bij Nederlanders, en met name bij jongeren, is de smartphone, de televisie, de computer/laptop of de iPad. Dit is altijd de eerste oorzaak die ik aankaart. Wanneer een persoon nog even voor het slapengaan de social mediaprofielen doorscrolled, nog televisie kijkt of nog een intensief een spel speelt op de telefoon, computer of iPad, zijn de hersenen ontzettend actief. De intensiteit kan nog erg lang door het hoofd blijven spinnen, waardoor de hersenen niet tot rust komen en dus de slaap niet wordt gevat.

Mijn advies is altijd: kies voor je nachtrust. Een mens kan niet zonder slapen. Wanneer je goed slaapt, heb je ontzettend veel meer energie en concentratie gedurende de dag. Bovendien ben je veel blijer, minder depressief en dus gelukkiger wanneer je goed slaapt. Daarom adviseer ik mensen altijd om de televisie uit de slaapkamer te halen. De televisie hoort niet in de slaapkamer, geloof me. Ook de smartphone, een computer en een iPad horen niet in de slaapkamer. Door dus de telefoon, de iPad en de laptop niet mee te nemen in de slaapkamer, voorkom je dat je nog in je bed, vlak voor het slapengaan, je hersenen activeert. Je komt dan veel beter tot rust en zal sneller en dieper in slaap vallen.

Maak je slaapkamer een plek van rust en ontspanning

Een gerelateerd punt in de manier waarop je je slaapkamer inricht. Je slaapkamer heeft als allerbelangrijkste doel om je een ontspannen en rustig gevoel te geven zodat je heerlijk kunt slapen. Voldoet je slaapkamer aan deze eisen? Enkele belangrijke punten zijn:

        Een comfortabel bed met lekkere lakens.

        Goede verduistering voor het raam.

        Geen lawaai waardoor je wakker wordt. Wanneer dit wel het geval is, probeer het lawaai weg te halen. Wanneer dit echt niet kan, overweeg dan om oordopjes te dragen gedurende de nacht.

        Rustige kleuren en inrichting. Gebruik geen felle kleuren of veel spullen aan de muur. Hou het rustig en relax.

      Geen lichtjes of schermen. Geen computer die nog aanstaat of standby-knop die brand.

      Geen telefoon naast je bed. Laat je telefoon en alle andere apparaten buiten je slaapkamer, zodat je slaapkamer echt de plek wordt voor rust en ontspanning.

Bereid je voor op de nacht

Een laatst belangrijk punt is om je lichaam en je hersenen voor te bereiden op de nachtrust. Drink geen koffie of suikerhoudende dranken als frisdranken na 18 uur ’s avonds. Deze kunnen je namelijk wakker houden. Houd een vast nachtritme aan. Het beste nacht ritme is van 23 uur ’s avonds tot 8 uur ’s ochtends. Eet niets meer vanaf 2 uur voordat je gaat slapen, ook geen snacks. Speel geen computerspelletjes en kijk geen televisie meer vanaf 30 minuten voordat je gaat slapen, zodat je hersenen en je ogen kunnen ontspannen.

Wanneer je deze adviezen goed opvolgt, zou je echt beter moeten gaan slapen. Dit vraagt wel wat discipline.

Succes!